Cofnij

Szlak Zwiniętych Torów Ustka- Rowy

Trasa rowerowa ciągnie się po terenie unikatowych walorów przyrodniczych w strefie chronionego krajobrazu.

Trasa rowerowa ciągnie się po terenie unikatowych walorów przyrodniczych w strefie chronionego krajobrazu. Długość trasy obejmuje 20,7 km po drogach gruntowych.Trasa ma swój początek w kończy w Rowach. (Możliwość kontynuacji trasy rowerowym Szlakiem Kolejowym).

Odcinki trasy:
-Przewłoka Osiedle - Zapadłe (2,9 km)
-Zapadłe - Wytowno (4 km)
-Wytowno - Machowinko (2,8km)
-Machowinko - Główna Stacja Rowerowa (4 km)
-Objejskie Łąki (4,7 km)
-Objejskie Łąki - Rowy (3,2 km)
-Powrót przez Dębinę, Poddąbie i Orzechowo lub wzdłuż Morza Bałtyckiego "Czerwonym szlakiem pieszym nadmorskim")

Wyjazd ul. Grunwaldzką w stronę Rowów. Przy kościele NMP Gwiazdy Morza i pomniku (kamień pamiątkowy) Armii Krajowej i Polski Walczącej skręcamy w lewo w ulicę Armii Krajowej, od której szlak jest oznakowany (znak pionowy z napisami Rowy 21 km, Zapadłe 3 km).

Przejeżdżamy rondo jadąc prosto, mijamy domki jednorodzinne i pensjonaty. Na kolejnym skrzyżowaniu jedziemy prosto wjeżdżając na dawny nasyp kolejowy - droga gruntowa - piaskowa. Prowadzi on głównie nasypami poniemieckich, zdemontowanych przez Sowietów w 1945 roku linii kolejowych, stanowiący obecnie odcinek przyszłej Hanzeatyckiej Trasy Rowerowej. Są dwie możliwości. Trasa 16-kilometrowa dla mniej zaawansowanych oraz ponad 60-kilometrowa (wydłużona o odcinki “zwiniętych torów” u podnóża najwyższej w nadmorskich okolicach góry Rowokół i pętlę wokół jeziora Gardno na obszarze Słowińskiego Parku Narodowego) dla wytrenowanych cyklistów.

Pomimo odległości trasa jest bardzo łatwa z powodu tego iż dawne niemieckie nasypy kolejowe są równe, bardzo szybko się po nich jedzie, praktycznie nie ma dużych różnic wysokości i wzniesień - tak jak w XIX i na początku XX wieku budowniczy drogi kolejowej musiał zaprojektować drogę tak, aby pociąg nie jechał pod górę - przejeżdżając po trasie warto zwrócić uwagę na wysokość nasypu (wysoki nasyp na odcinku Machowinko - Bałamątek).

Ciekawostka ! Zdarza się jeszcze, że na trasie nasypu Szlaku Zwiniętych Torów można znaleźć stare, zardzewiałe, długie śruby od dawnych drewnianych podkładów kolejowych.

Trasa na odcinku Objejskie Łąki - Rowy i na odcinku wokół jeziora Gardno po południowej stronie odbywa się po tzw. płytach jumbo na wałach - odcinek można pokonać w krótkim czasie (rowerzyści na rowerach nie posiadające przedniej amortyzacji mogą odczuć drogę w nadgarstkach i ramionach). Odcinek ten jest wyjątkowo urokliwy z powodu bliskości j. Gardno, szuwarów, cichych łąk. W niewielkiej odległości od Rowów znajduje się jedna z dwóch wież widokowych - druga znajduje się po drugiej stronie jeziora blisko miejscowości Gardna Wielka (wieża drewniana ma kolor zielony). Wieża usytuowana jest niedaleko jeziora na wałach.

Tereny trasy wokół jeziora Gardno znajdują się w obrębie Słowińskiego Parku Narodowego dlatego też turysta- rowerzysta powinien przestrzegać zasad znajdujących się na tablicach informacyjnych parku, między innymi w bliskiej odległości od jeziora, gdzie znajduje się rezerwat ptaków nie wolno śmiecić, krzyczeć, zbaczać z wyznaczonych tras.

W miejscowości Dębina zaraz przy resztkach płotu dawnej bazy wojskowej znajduje najwyższy punkt klifu - punkt widokowy, na którego szczycie można spotkać czasem startujących paralotniarzy, ale tylko wtedy kiedy pogoda jest wietrzna ! Jeszcze kilka lat temu kiedy istniała tu wyżej wspomniana baza wojskowa - radarowa. Czerwony szlak pieszy nadmorski do niedawna przebiegał odcinkiem trasy rowerowej poniżej klifów w Dębinie omijając teren bazy wojskowej (trasa rowerowa powrotna Dębina - Poddąbie - Rowy) lecz obecnie można przejść/ przejechać górą klifu.

Trasa powrotna

1. "Czerwony szlak pieszy nadmorski" - trasa o wyższym/wysokim stopniu trudności trasy rowerowej niż "Szlak Zwiniętych Torów", podróż drogami leśnymi o różnym przewyższeniu, niektóre piaszczyste, bardzo urokliwy odcinek pomiędzy Poddąbiem a Orzechowem - odcinek "dywanów" mchu - niesamowite wrażenie jakby rowerem jechało się po zielonym mięciutkim dywanie. Czerwony szlak pieszy ciągnie się wzdłuż prawie całego wybrzeża polskiego, na terenach nam najbliższych można podróżować nim od Darłowa (Woj. Zachodniopomorskie) do Łeby (Woj. Pomorskie). Momentami trasa szlaku przebiega bardzo blisko krawędzi klifów, warto uważać jeśli jedzie się lub idzie z dziećmi !

Gdyby zaistniała sytuacja że zgubimy się na trasie najlepiej dość do morza/ klifu nad brzegiem morza i iść wzdłuż morza a dojdziemy na pewno do miejscowości, gdzie zdobędziemy informacje bądź oznakowanie szlaku.

2. Trasa powrotna szlakiem rowerowym przez Dębinę, Poddąbie i Orzechowo.





 

Lokalna Organizacja Turystyczna Ustka i Ziemia Słupska
ul. Marynarki Polskiej 71, 76-270 Ustka

tel/fax: (59) 814 71 70

e-mail: biuro@lot.ustka.pl

Numer Konta:
78 9315 0004 0000 0068 2000 0010

„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie.”
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Osi 4 Leader Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007–2013
Instytucja Zarządzająca Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007–2013 – Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Strona internetowa opracowana przez Lokalną Organizację Turystyczną „Ustka” i Ziemia Słupska
Strona współfinansowana z środków Gminy Miasto Ustka